Dagarna går...

..Så fort nu! Och jag bara älskar tiden när allt blir grönt och knopparna börjar slå ut, ja när grönskan bara exploderar! Under vårkanten har det hänt en hel del hos oss. I februari flyttade en trio hönor och en tupp in i ladugården.Barnen fick välja varsin (Lovis fick lite hjälp av mamman ;-)) Och så en passande tupp till. det gamla hönshuset gjordes iordning och efter en ganska lång jakt hittade jag tillslut ett ställe utanför Örbyhus, som sålde höns av alla möjliga slag. Vi valde rasen dvärg kochin som är en liten ras med fjädrar på ben och klor, enkla och bra för oss som inte haft höns tidigare och som gillar att ruva.
Några veckor senare hämtade vi hem ett gäng insdustrihöns och efter det två större damer  från grannbyn. De värper bruna och gröna ägg vilket jag tycker är så roligt! Nu bor 13 hönor och en tupp hos oss!
 
Efter hönsen kunde jag inte släppa tanken på att skaffa får... Markerna rut gården här har ju betats i alla tider men inte de senaste 20-nånting åren. Men får kräver ju lite mer jobb än höns...Och vart får man tag på dem!?
Jag började plöja böcker och massor av sidor på nätet om fårskötsel. Jo men visst skulle jag fixa det!! Och med tanke på att tiden på året var lamningstider skulle det ju vara underbart att skaffa dräktiga tackor!
Så blev det! I mars hämtade jag och pappa hem Harriet och Dora. Två små skygga tjejer, ungtackor och med varsitt lamm i magen.
Nu i slutet av maj har de gått ute i hagen snart 1 månad. Med sig har de lammen Harry och Nora, som kom i slutet av april. Och så lilla Lammisen, flasklammet som flyttade hit från Ånö för 2 veckor sen.
 
//Elin
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0